درد کف پا و بهترین روش های درمان
نوشته شده توسط : رسول

 

 ۱- درد های راجعه یا به اصطلاح رادیکولر؛

علت درد کف پا و مچ پا در این موارد بدلیل انتشار از نقاط دیگر است. برخی از شایعترین علل این درد ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

 

 – دیسک کمر .

 

– دیسک گردن.

 

-بیماری ام اس.

 

-کلیه بیماری های درگیر کننده سیستم عصبی مرکزی.

 

-برخی بیماری ها و آسیب های زانو.

 

-برخی بیماری ها و آسیب های لگن.

 

 

 

درد های ناشی از بیماری های خود پا؛

بسیاری از مراجعه کنندگان دنبال پاسخ این سوال هستند که درد کف پا از چیست ؟

 

بطور خلاصه شایعترین علل ایجاد درد پا موارد زیر می باشد که در ادامه به اختصار توضیح خواهم داد.

 

– خار پاشنه یا به اصطلاح فاشيت پلانتار.

– کف پای صاف یا فلت فوت

– کف پای قوس زیاد یا های آرک فوت

– بونیون

-متاتارسالژی

– انواع آرتریت های التهابی و غیر التهابی

– بورسیت ها

– انگشت چکشی

– میخچه و زگیل

– مورتون نروما

– نروپاتی دیابتی

– انواع تومرهای کف پا

– ناخن داخل گوشت

– عفونت ها

رایج ترین مشکل ایجاد شده در این رابطه فاسئیت کف پا است. در صورتی که کشیدگی بیش از حد برای فاسیای کف پا ایجاد شود (برای مثال به دلیل ایستادن طولانی مدت بر روی پاها، افزایش یکباره سطح فعالیت یا تغییر در وضعیت قرار گرفتن پا بر روی زمین)، فاسیای کف پا ملتهب شده و متورم می شود. این شرایط اغلب با ایجاد خار پاشنه پا همراه است. در واقع، خار پاشنه به معنی رشد بیش از حد استخوان به خاطر کشیدگی مکرر در ناحیه اتصال فاشیای کف پا به استخوان می باشد. اگر با گذشت زمان، نوار فاسیت‌پلانتار در کف پا به طور مداوم به استخوان پاشنه فشار بیاورد، نهایتا یک زائده‌ی استخوانی در محل اتصال این دو به‌ یکدیگر تشکیل می‌شود. وارد شدن فشار به استخوان پاشنه توسط نوار فاسیت‌پلانتار عمدتا به خاطر عملکرد غیرطبیعی پا و یا به خاطر وضعیت بد قرارگیری پا (در هنگام ایستادن یا راه رفتن و ..) است. در واقع همان دلایلی که موجب التهاب فاسیت پلانتار (و درد خار پاشنه ) می‌شوند، نهایتا به شکل گیری خار پاشنه و پاشنه درد نیز منجر می‌شوند.

 

فاسئیت کف پا یکی از رایج ترین علت های درد کف پا است. این شرایط معمولاً پس از انجام فعالیت یا استراحت طولانی همچون هنگام بیدار شدن از خواب مشاهده شده و باعث ایجاد درد کف پا می شود. برای اطلاع از نحوه درمان و پیش گیری از این شرایط، مطالب ارائه شده در بخش فاسئیت کف پا را مطالعه نمایید

.تاندونیت تیبیال خلفی

عضله ساقی خلفی نقش بسیار مهم در حمایت از انحنای میانی کف پا دارد. مشکل تاندونیت تیبیال خلفی معمولاً به خاطر استفاده زیاد از این عضله در هنگام انجام فعالیت هایی مثل ورزش های دارای سطح تماس بالا همچون فوتبال یا تنیس یا در نتیجه آسیب دیدگی هایی مثل زمین خوردن ایجاد می شود. این شرایط باعث التهاب تاندون یا حتی پارگی آن می شود و می تواند باعث درد در ناحیه کف پا شود. این درد معمولاً با انجام فعالیت یا در هنگام ایستادن به مدت طولانی تشدید می شود. در صورتی که این مشکل ادامه داشته باشد، بخش داخلی پا ( انحنا یا قوس میانی کف پا ) به تدریج انحنای خود را از دست می دهد و این شرایط در نهایت باعث صاف شدن کف پا خواهد شد

4.سندروم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال زمانی ایجاد می شود که به عصب تیبیال در هنگام عبور از تونل تارسال در بخش میانی استخوان قوزک فشار وارد شود. این شرایط می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کف پا و نیز ایجاد احساس گز گز شود. در این حالت بی حسی ایجاد شده در پاشنه پا اغلب به سمت انگشت شست و سه انگشت مجاور آن کشیده می شود. علاوه بر این، ممکن است این شرایط باعث ایجاد احساس گرما و سرما در امتداد ناحیه کف پا شود.

 

سندرم تونل تارسال در نتیجه همه مسائلی ایجاد می شود که باعث محدود شدن فضا در ناحیه تونل تارسال می شود. برای مثال در این رابطه می توان از تشکیل کیست، برآمدگی، زائده های استخوانی، و ورم در ناحیه قوزک به خاطر آسیب دیدگی یا تومور نام برد.

 

هدف اصلی روش های درمان مورد استفاده برای درد کف پا، کاهش درد در ناحیه کف پا است. برای مثال به منظور درمان درد کف پا می توان از تمرین های تقویتی و کششی، بانداژ محکم و تزریق استروئید در این رابطه استفاده کرد. در صورتی که درد در ناحیه کف پا با وجود استفاده از این روش های درمانی ادامه داشته باشد، ممکن است انجام عمل جراحی بر روی بیمار الزامی گردد..

 

یک مشکل کمتر معمول در ارتباط با فاسیای کف پا که باعث درد می شود، فیبروماتوز کف پا است. این شرایط زمانی ایجاد می شود که یک برآمدگی در ناحیه فاسیای کف پا ایجاد شود. این برآمدگی معمولاً در قسمت میانی انحنای کف پا ایجاد می شود. این شرایط اغلب باعث ایجاد درد در هنگام راه رفتن می شود که علت آن وارد شدن فشار به کف پا به خاطر برآمدگی می باشد

متاتارسالژیا (Metatarsalgia)

متاتارسالژیا اصطلاحی است که برای درد ناحیه جلوی پا به‌کاربرده می‌شود. در این بیماری اغلب درد به‌صورت سوزش خود را نشان می‌دهد که شدت آن می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در این حالت درد هنگام راه رفتن بدتر می‌شود. این درد می‌تواند یک یا چند انگشت را در نزدیکی سینه پا درگیر نماید، گاهی اوقات نیز تمام پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هر عاملی که باعث وارد آمدن فشار و یا تنش اضافی بر سینه پا شود، می‌تواند منجر به متاتارسالژیا شود، به‌عنوان‌مثال، پوشیدن کفش تنگ برای مدت طولانی، ورزش‌های تماسی و یا اضافه‌وزن. افراد مسن‌تر بیشتر مستعد ابتلا به متاتارسالژیا هستند. در اغلب موارد متاتارسالژیا را می‌توان با استفاده از درمان " PRICE " (حفاظت، استراحت، یخ، بانداژ و افزایش سطح عضو آسیب دیده)، مسکن، تغییر کفش و استفاده از کفی‌های جاذب شوک درمان نمود

.

– ضربه ها و شکستگی های حاد و مزمن

در ادامه سعی میکنم به طور خلاصه در باره هر یک از موارد فوق توضیح دهم. توضیحات کاملتر را میتوانید با کلیک روی هر کدام بدست آورید

یکی از شایعترین پاسخ هایی که ما به این سوال شما عزیزان که درد کف پا از چیست پس از معاینه و شرح حال و در صورت لزوم تصویر برداری میدهیم، خار پاشنه است.

 

خار پاشنه یا به اصطلاح فاشیت پلانتار با درد اطراف پاشنه مشخص میشود. این درد معمولا قابل تحریک با فشار است.

 

درد خار پاشنه در اغلب موارد صبحگاهی است و معمولا بعد از چند قدم از بین میرود. با پیشرفت بیماری درد در اغلب ساعات شبانه روز باقی می ماند و از بین نمیرود.

 

علت ایجاد خار پاشنه را باید به دقت بشناسید تا در درمان با پزشک خود بتوانید در روند درمان همراهی کنید.

 

 

 

علل سه گانه ایجاد خار پاشنه بطور خلاصه شامل موارد زیر است:

 

۱- عدم هماهنگی میزان وزن وارده به پاشنه با توان آن

 

۲- استفاده نامناسب از کفش و یا کفش و کفی نامناسب.

 

۳- زمان نامتناسب فشار وارده

 

 

 

پس برای درمان باید با کاهش وزن و کاهش زمان ایستادن و راه رفتن روی پاشنه آسیب دیده ، فشار وارده به بافت را کاهش داد. کفش نقش بسیار مهمی در روند درمان خار پاشنه دارد که پس از معاینه و اسکن پا تجویز میشود. ورزشهای کششی صبحگاهی قبل از اولین قدم میتواند در کاهش درد و التهاب موثر باشد

کف پای صاف به دو دسته تقسیم میشود

کف پای صاف منعطف

کف پای سخت

 

 

هر کدام از این دسته ها به زیر شاخه های مجزا تقسیم میشوند که جزعییات آن از حوصله بحث خارج است.

 

کف پای صاف منعطف کودکان  که یکی از علل شایع مراجعه خانواده ها می باشد، معمولا بدون درد است. با گذر زمان و عدم استفاده از کفش و کفی مناسب و درمان به موقع میتواند باعث تاندونیت و درد در قسمتی از پا که در تماس با زمین است بشود.

 

 

 

کف پای صاف غیر منعطف در اغلب موارد میتواند باعث ایجاد درد در کل کف پا شود. درمانهای مختلفی از تغییر کفش و کفی مناسب تا تزریق ازون و کورتون و جراحی در صورت تشخیص پزشک برای شما ممکن است تجویز شود

داروهای گیاهی مفید برای پا درد

 

 

 

 درد پا یکی از رایج ترین بیماریها است که افراد از همه گروه های سنی تحت تاثیر قرار میدهد. درد پا می تواند در هر نقطه از پا از جمله انگشتان، پاشنه پا، مچ پا یا قوس پا رخ دهد و می تواند علل مختلفی داشته باشد نظیر: کهولت سن، پوشیدن کفش نامناسب، پیاده روی بیش از حد، برای زمانی طولانی روی پا ایستادن ، شکستگی، کمبود مواد معدنی، ناخن پای روینده در شصت ، دیابت و  شرایط دیگر.

 

 

چیزهای بسیاری در دسترس هستند که می توانید در خانه به طور طبیعی درد پای خود را تسکین دهید.

 

 

 در اینجا 10 داروی خانگی برای درد پا را بیان میکنیم.

 

1.سرکه

 سرکه در درمان های مختلفی استفاده می شود و می تواند درد پا بر اثر رگ به رگ شدن و یا بعلت های دیگر را با کاهش التهاب تسکین دهد.

 

 

 • وان را با آب داغ پر کنید. دو قاشق غذاخوری سرکه در آن بریزید. همچنین می توانید نمک دریا یا نمک فرنگی اصل را نیز با آن مخلوط کنید.اگر هیچکدام را نداشتید، فقط از نمک طعام استفاده کنید و پای خود را به مدت 20 دقیقه در آن خیس کنید.

 

 

سرکه می تواند درد پا بر اثر رگ به رگ شدن را با کاهش التهاب تسکین دهد

 

 

 • روش دیگر، تهیه ی مخلوطی از سرکه و آب در دو ظروف بمقدار مساوی است. یکی آب سرد و دیگری آب گرم. یک حوله را در مخلوط آب گرم خیسانده و فشار داده، سپس آن را اطراف پای خود به مدت پنج دقیقه بپیچید. همین کار را نیز با مخلوط آب سرد انجام دهید. روزانه این عمل را حداقل سه یا چهار بار تکرار کنید.

 

 

 

 2.آب گرم و آب سرد

آب گرم و آب سرد می تواند در درمان درد پا موثر باشد. درمان با آب گرم، جریان خونرسانی به پا را افزایش میدهد و درمان با آب سرد التهاب را کاهش می دهد.

 

 

 • یک سطل را با آب سرد و دیگری با آب گرمی که قابل تحمل باشد، پر کنید . روی یک صندلی راحت بنشینید و پای خود را به مدت سه دقیقه در آب داغ نگه دارید و سپس همین کار را با آب سرد بمدت حداقل 10 ثانیه تا یک دقیقه انجام دهید. اینکار را دو یا سه بار انجام دهید و سرانجام در حمام پای خود را با آب سرد  بشویید.

 

 • گزینه دیگر اینست که یک پد گرما و بسته یخ را بطور متناوب به مدت 10 دقیقه برای کاهش درد پا روی پایتان بگذارید.

 

 

 3.سولفات منیزیم یا نمک اپاسوم

سولفات منیزیم می تواند به تسکین فوری درد پا کمک کند. ترکیب گرما و سولفات منیزیم که به خوبی درد پا را تسکین میدهد.

 

•  دو یا سه قاشق غذاخوری نمک فرنگی اصل را در وان آب گرم بریزید.

 

 

•  پاهای خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در وان بگذارید.

 

 

• نمک باعث میشود تا پاهای شما خشک و زبر شود. بنابراین بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

  4. یخ درمانی

 یخ درمانی یک راه خوب برای کاهش درد و تورم پا است. مقدار کمی یخ خرد شده را در کیسه های پلاستیکی کوچک بریزید و از آن برای ماساژ منطقه آسیب دیده در یک حرکت دایره مانند استفاده کنید. همچنین می توانید کیسه ی سبزیجات منجمد شده را در یک حوله نازک پیچیده و استفاده کنید.

 

 

 سرما به طور موقت باعث بی حس شدن انتهای عصب در ناحیه دردناک شده و به شما آرامش می دهد. همچنین تورم را نیز کاهش میدهد. بسته یخ را بیش از 10 دقیقه در یک زمان استفاده نکنید. زیرا می تواند به پوست و اعصاب آسیب برساند.

روغن میخک در درمان درد مفاصل و  درد پا توسط  افزایش گردش خون ،بسیار موثر است

 

 

  5. روغن میخک

 روغن میخک در درمان سردرد، درد مفاصل، پای ورزشکاران، قارچ ناخن و همچنین درد پا توسط  افزایش گردش خون ،بسیار موثر است.

 

 • برای تسکین سریع، به آرامی پای خود را با روغن میخک ماساژ دهید. این کار جریان خون را تحریک کرده و باعث شل شدن عضلات میشود.همچنین می توانید پا و پاشنه پا را با روغن میخک چند بار در روز ماساژ دهید.

 

 

 • اگر پوست حساس یا نازکی دارید، سه قطره روغن میخک رقیق را با یک قاشق چای خوری روغن زیتون یا نارگیل و روغن یرجین مخلوط کرده و سپس پای خود را با آن ماساژ دهید.

 

 6. فلفل قرمز

فلفل قرمز منبعی غنی از کپسای سین است که برای از بین بردن درد عضلانی، ورم مفاصل، فشار عضلانی، کمر درد، پا درد شناخته شده است.

 

 

 • اگر پای شما زمانی که سرد میشود،درد میگیرد، قبل از پوشیدن مقداری فلفل قرمز در جوراب خود بریزید. اینکار باعث میشود تا پای شما گرم نگه داشته شود.

 

 

• درمان دیگر اضافه کردن نصف قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز به نصف سطل آب گرم و خیس کردن پاهای خود برای چند دقیقه در آن است. اینکار اثر تسکین دهنده دارد و باعث تسکین درد پای شما میشود

7. روغن های ضروری

روغن های ضروری مانند روغن اوکالیپتوس، روغن نعناع و روغن رزماری به تسکین پاهای خسته، زخم و درد کمک خواهد کرد.

 

 

 1. چهار قطره از هر یک از روغن های اوکالیپتوس و روغن رزماری و دو قطره روغن نعناع را در آب داغ بریزید.

 

 

 2. پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در آن خیس کنید.

8. مریم گلی

اگر درد پای شما بعلت فشار، رگ به رگ شدن و یا جراحت است، میتوانید از گیاه مریم گلی برای رهایی از درد استفاده کنید. همچنین می تواند بوی بد پا را کاهش دهید.

 

 

1. به آرامی تعداد کمی از برگهای مریم گلی را با دست جدا کرده و سپس آنها را در یک قابلمه که کمی کمتر از یک فنجان سرکه سیب در آن ریخته اید،قرار دهید.

 

 

2. مخلوط را بمدت پنج دقیقه بجوشانید.

 

 

 3. یک پارچه ی  پنبه ای را در محلول گرم شده خیس کرده و سپس آنرا روی منطقه آسیب دیده قرار دهید.

 

 

 4. اینکار را چند بار تکرار کنید.

 

 

 

 9.دانه خردل

 دانه خردل در درمان درد پا استفاده میشود و به حذف آب سمی از بدن، بهبود گردش خون و کاهش التهاب و در نتیجه دادن تسکین تورم و درد کمک میکند.

 

 

1. مقداری دانه خردل را بکوبید و آنها را به نصف سطل آب گرم اضافه کنید.

 

 

 2. پای خود را در آن به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار داده و سپس خشک کنید. 

 

 

دفعه بعد هم که درد پا داشتید، به سادگی میتوانید از هر یک داروهای طبیعی که در بالا ذکر شد استفاده کنید. اما اگر درد غیر قابل تحمل بود و بهبود پیدا نکرد، حتما به دکتر مراجعه کنید.

10. مارچوبه

 مارچوبه درمانی موثر برای درد پا است مخصوصا هنگامیکه درد بعلت  التهاب یا ورم باشد. به سادگی ، به مدت چند دقیقه مارچوبه را بخار کنید و سپس آن را بخورید. این نوشیدنی به عنوان یک دیورتیک یا ادرار آور طبیعی عمل می کند، و به دفع کردن مایع اضافی بدن و در نتیجه کاهش التهاب کمک میکند.

منبع:کلینیک ارتوپد فنی فاخر





:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: